Saturday, November 18, 2006

Weer een hoop onzin van rare Amerikanen...

Rare Amerikanen verspreiden doorgaans een hoop onzin op het net. Hieronder probeert een paar conservatieve figuren een definitie van kunst te geven. Mijn commentaar heb ik erbij gezet, in schuingedrukte belettering.

No Communication: No Art --- Art, including music, represents the direct communication of human emotions, without the assistance of explanatory comments in the nature of writing or other artifacts. Similar to the awe we feel when we are face to face with the beauty of nature, we can be moved through a whole array of powerful emotions when we listen to a Beethoven symphony. On the other hand, paint poured at random on a clean canvas might, at best, communicate the chaos, avarice or contempt in the mind of such an "artist". How can emotions be communicated if we cannot even discern which side of the painting is up.
Beeldende kunst communiceert uiteraard, maar de gedachte dat de natuur communiceert is merkwaardig, omdat ze niet de geest of de intentie heeft te willen communiceren, en die vermeende communicatie vergelijken met die van de kunst is helemaal belachelijk. Beeldende kunst opereert in een intersubjectieve communicatie. Zelfs stellen, dat door beeldende kunst emoties worden gerepresenteerd gaat mij te ver, omdat ik denk dat de meeste beeldende kunst mentale concepten metaforiseert, en geen emoties.

No Craftsmanship: No Art --- Many schoolchildren exhibit more craftsmanship in "chalkboard art" than is seen in most "Modern Art". It requires years of training and long periods of time to produce any object of value. Worthless junk can be produced by anyone, overnight.
Ambachtelijkheid is geen noodzakelijke voorwaarde voor kwalitatief hoogwaardige kunst. In sommige gevallen is de overdaad aan ambachtelijk vertoon juist een manier om slecht kunstenaarschap te bedekken.

No Talent: No Art -- Only the spark of talent or genius can produce beauty and true art of lasting value. Just as rationality is the sine qua non for science, talent is the sine qua non for art. In the absence of this criterion, anybody could be trained to produce great Art. (Alas, since I am devoid of artistic talent, I will never be able to produce great works of art.)
Dit lijkt mij in tegespraak met het adagium 'no craftmanship - no art', omdat ambachtelijkheid wel te leren is, ook voor talentlozen.

No Maturity: No Art -- The lapse of time is the filter that separates the wheat from the chaff: -- As an old Wine mellows with age, true art is confirmed by the lapse of time: If it has survived the critique of more than one hundred years, it may qualify as "art". The absurdities of the Picassos of this world will be swept into the dustbin of history, while the works of Rembrandt will continue to delight future generations of man. -- The Louvre does not display modern art, neither does the National Art Gallery of London. Picasso's most famous work, the Guernica, cannot be found in the Prado. There are no Van Goghs in the Louvre. The National Gallery (London) does not display any works produced in the 20th century. Grandma Moses' paintings are hidden in the basement of the National Art Gallery in Washington.
Vergeet niet dat Rembrandt vanaf 1640 tot 1890 volkomen verguisd en vergeten is. In het tweede deel van zijn leven (1640-1669) werd zijn werk bestempeld als ouderwets en boertig. Een directeur van het Rijksmuseum Amsterdam heeft hem aan het einde van de 19e eeuw uit de vergetelheid getrokken. Bombastische uitspraken over "the Picassos of this world" en drogredeneringen over het aankoopbeleid van bekende musea zeggen helemaal niets over kwaliteit van beeldende kunst.


Bron: http://www.rationality.net/art.htm

Tolstoi zegt:

To say that a work of art is good, but incomprehensible to the majority of men, is the same as saying of some kind of food that it is very good but that most people can't eat it.

Leo Tolstoi, What Is Art? (1898)

Friday, November 17, 2006

Oud Werk


Dit is uit ongeveer 1995. Klik op het plaatje om te vergroten.

Tuesday, November 14, 2006

Ik in mijn atelier aan het schilderen

Gefotografeerd door Roy Spanjers. Gezien mijn ontspannen houding is het begrip 'action painting' vooralsnog niet aan mij besteed...