Tuesday, August 27, 2013

Landschapjes..

Digitaal landschapjes maken, dat gaat veel sneller dan schilderen. Toch lijkt het me wel leuk om dit soort digitale landschappen dan weer na te gaan schilderen.

Monday, August 26, 2013

Immersie 33

Enige denkfouten van derden:
Ik denk niet, dat een representatie die meer lijkt op datgene wat wordt gerepresenteerd, meer immersie oplevert dan een representatie die niet lijkt op datgene wat wordt gerepresenteerd. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden 3d-films aantoonbaar meer immersie moeten opleveren dan 2d-films. Of een film meer dan een boek.(er zijn veel meer argumenten voor deze stelling te poneren)
Ik denk niet dat er  een verschil in mate van representatie bij uiteenlopende media bestaat, dus dat de representatieve waarde (??) van een realistisch schilderij groter is dan die van een muziekstuk van Beethoven.
Ik denk niet dat je 'een beetje' kunt geloven in een representatie. Je gelooft er in of niet. Ik denk niet dat 'geloven' ("belief") in een representatie relevant is voor een goed begrip van immersie. Ik denk dat een andere begrippenreeks meer soelaas biedt. Als je het begrip 'geloof' gaat gebruiken om de effectiviteit en mechanismen van immersie te meten of te begrijpen, kom je immers onoverkomelijke problemen tegen, zoals: hoe kun je je geloof in de werkelijkheid opgeven voor een bewezen gefingeerde representatie? Is dat voorstelbaar? (nee)
Ik denk niet, dat zeker weten dat een representatie echt is, relevante informatie oplevert voor begrip over de mechanismen achter immersie. Ik denk, dat er in dat geval geen sprake is van immersie, omdat het zeker weten, dat de representatie niet echt is, van beslissend belang is voor immersie.
Ik denk niet, dat non-lineaire verhaallijnen, of multi-lineaire verhaallijnen, zoals in computerspellen, waarbij de speler zelf de verhaallijn kan bepalen binnen de restricties van het spel, als tegengesteld aan lineaire verhaallijnen zoals films of boeken, meer immersie opleveren.
Ik denk, dat het begrip 'interactie' als verbindende factor tussen een speler en een spel met een niet lineaire verhaallijn, veel te beperkt is, om de mechanismen achter immersie te kunnen begrijpen. Men zou zich minstens moeten bedienen van de begrippen 'communicatie', 'interactie' en 'intersubjectiviteit'. Naar mijn idee ligt het mechanisme achter immersie veeleer achter het begrip 'intersubjectiviteit', en niet achter 'geloof', interactie' of  'volledigheid in representatie'.
Ik denk, dat als een representatie meer op de werkelijkheid lijkt, met name in het geval van de positie van de gebruiker van het medium en zijn rol in of ten opzichte van de representatie, dat dan de immersie wordt gecompromitteerd. Er zijn veel aanwijzingen die die stelling ondersteunen.
Daarom wordt de realistische kwaliteit van een representatie altijd, terecht, opgeofferd om de intersubjectiviteit te vergroten. Interactie is een manier om de werkelijkheidszin van een representatie op te offeren ten behoeve van intersubjectiviteit. Het is een 'defect' in de representatie, moedwillig ingebracht. Dergelijke defecten vindt men in alle representatieve media. Men noemt ze ook de specifieke 'taal van het medium', die je als maker van mediale objecten moet leren kennen en gebruiken. 
Interactie staat in dienst van intersubjectiviteit (en niet van de representatie, integendeel) en je zou kunnen zeggen dat immersie een psychische of morele toestand is, die voortkomt uit confrontaties met mediale intersubjectiviteit. Een dergelijke toestand heeft niets met geloof te maken of met het vrijwillig opgeven van het geloof in de bewijsbaar juiste of waarneembare werkelijkheid en identiteit, ten faveure van een gerepresenteerde werkelijkheid en identiteit.
Je zou in eerste instantie, terecht, kunnen opmerken dat intersubjectiviteit een bepaalde hoge vorm van contact tussen twee subjecten is. Hoe kan je intersubjectiviteit met een representatie, dus een object, verkrijgen? Dat is een terechte vraag, en mijn antwoord ligt besloten in een 'God'-notie. Als je gebruik maakt van een representatie weet je dat die intentioneel door iemand is gemaakt. Er bestaan geen niet-intentionele representaties. Dat betekent dat die intentionaliteit subjectief is, zij het in bepaalde, beperkte, lengte en binnen de restricties van het medium en het begrip van dat medium bij de  persoon die de representatie heeft vervaardigd. Die persoon is 'God', in de gerepresenteerde wereld.

Schilderen is....

Schilderen is net als de hond voeren, als je het niet regelmatig doet dan zal de hond je doodbijten en opeten.

Sunday, August 25, 2013

Oudste kunstwerk ooit...

Wetenschappers hebben tot nu toe aangenomen dat het oudste kunstwerk, zijnde een intentionele representatie, gemaakt is door onze voorouder, de Homo Sapiens, in de Grotten van Chauvet. Maar in 2012 zijn in de Cueva de Nerja in Spanje grottekeningen ontdekt van zeehonden, die naar men vermoedt, meer dan 40.000 jaar oud zijn.

Dat is 14.000 jaar ouder dan de tekeningen in Chauvet.

Het wordt nog gekker, want dat is niet het enige revolutionaire. Men vermoedt namelijk ook dat de tekeningen zijn gemaakt door Neanderthalers, en niet door Homo Sapiens. Neanderthalers zijn, naar verluidt, geen voorouders van de moderne mens, wat betekent dat de mens niet verantwoordelijk is voor de eerste intentionele representatie op aarde. Er moet nog meer onderzoek plaatsvinden, en Spanje is failliet, dus dat laat nog even op zich wachten.

Die grotten zou ik graag eens bekijken.

Video van mijn recentste schilderij

Kon het niet laten een klein videootje te maken met de ontstaansgeschiedenis van het schilderij "Swimming Christ". Overigens is dat een werktitel, wellicht is "Christus van Ovidius" beter.

Saturday, August 24, 2013

Third day of painting

Head of "Swimming Christ" and his hands need to be finished still...

Sunday, August 11, 2013

Atelieropstelling

.. een drieluik voor een ritmisch landschapje in conceptueel-romantische stijl. Het moet eind deze week af zijn.

Friday, August 09, 2013

Gevulde reliekhouder

In de middeleeuwen bewaarde men in de crypte onder het koor van kerken doorgaans relikwieën, dat zijn parafernalia die verwijzen naar het lichaam van heiligen of naar Bijbelse gebeurtenissen. Die relikwieën worden genezende of helpende krachten toegewezen, maar ze werden ook misbruikt. Als er een nieuwe kapel aan de kerk moest komen dan verscheen er plotseling een relikwie, doorgaans een middenvoetsbeentje van een heilige, waarop de parochianen en bezoekers grif de portemonnee trokken. Men bewaarde die relikwieën doorgaans in zeer kostbare reliekhouders, en ze kwamen dan bij feestelijkheden tevoorschijn. Dit is een foto van een reliekhouder met daarin de gemummificeerde hand van een (onbekende) heilige. In dezelfde ruimte stond een grote houder met daarin enkele kinderlijkjes die tijdens de kindermoord door de Egyptenaren waren gedood, waar Mozes aan wist te ontsnappen door in een mandje de rivier af te drijven.

Kroon van Kunigunde

Dit is, naar verluidt, de kroon van Keizerin Kunigunde, moeder van Siegfried, de stichter van Luxemburg, en vrouw van de graaf van Lotharingen. Zij leefde van 890 tot 940 en deze kroon is uit de elfde eeuw, dus er is iets vreemds aan de hand...

Thursday, August 08, 2013

Men verzocht mij de beek te fotograferen...


Giacomo voor Martin Schaffner

Giacomo voor het linkermiddenluik van het 'Wettenhauser Altaar' door Martin Schaffner uit ongeveer 1523... Het hele ding, dus de vier luiken tesamengenomen, is 3 bij 1.60 meter, en behoorlijk indrukwekkend voor liefhebbers van Duitse Renaissance-schilderkunst.