Sunday, September 28, 2014

Kunst en Ambacht

In een discussie over de rol van techniek en ambacht in de kunsten zei ik het volgende:

Wie een muzikaal talent heeft, kan dat talent pas exploiteren na tien jaar vioolstudie, dat wil zeggen dat de tactiele verhouding tot een muziekinstrument een noodzakelijke voorwaarde is voor het tot bloei laten komen van een talent. In feite geldt dat ook voor schilderkunst, je moet het ambacht van schilderen kennen, wat studie vereist, voor je fundamentele keuzes als schilder zou kunnen maken. Picasso was een prima technische schilder, hij maakte de bewuste keuze om die techniek niet te gebruiken, en kon die keuze alleen maken omdat hij wel kon schilderen. Misschien is de schijnbare afwezigheid van ambacht in moderne kunst een poging dit dilemma op te lossen, want stel je voor dat een creatief talent onmiddellijk tot bloei gebracht kan worden zonder dat men een decennium tactiele studie hoeft te doorstaan?
Techniekloze kunst als een zuiverder manifestatie van talent heeft daarnaast het voordeel dat de kunst wordt verschoond door een vertroebelende eigenschap, zijnde techniek als kwaliteitscriterium.

Nog even nadenken of ik het wel met deze stellingen eens ben.

Saturday, September 27, 2014

Idee

Waarheid is verborgen achter de uiterlijke verschijning van de objectieve werkelijkheid. Het is de taak van de kunstenaar om die waarheid te tonen door de uiterlijke verschijning van de objectieve werkelijkheid in representaties te vervormen.

Monday, September 15, 2014

Ton van den Boomgaard

Foto uit 1993 of zo, toen hij poseerde voor een schilderij van een grote maaltijd, waar hij de rol van Helleense wijsgeer zou spelen. Het schilderij is nooit voltooid.