Monday, June 19, 2006

Literatuurlijst Middeleeuwse Kerkgeschriften

Toen ik 20 was, interesseerde ik mij voor mystieke esoterica, zo lees ik althans in mijn dagboeken uit die tijd. Onderstaand een boekenlijst met niet te versmaden Middeleeuwse mystieke kerkgeschiedenis. Sommigen heb ik gelezen, sommigen heb ik nog steeds in bezit, anderen zijn niet of slechts in facsimile uitgegeven rariora.

Glossa Ordinaria - Walafrid Strabo (f. Nicolas de Lyra)
Rationale Divinorum Officiorum - Guilielmus Durandus (lithurgica)
Speculum Ecclesiae - Honorius d'Autun (Profeten)
Historia Scolastica - Petrus Comestus (Canon)
Legenda Aurea - Jacobus de Voragine
Speculum Historiale - Vincentius van Beauvais
Speculum Naturale - Vincentius van Beauvais
Summa Theologica - Thomas van Aquino (Aethica Ecclesiae)
Speculum Morale - Vincentius van Beauvais (Aethica Ecclesiae)
Psychomachia - Prudentius
De Nuptii Mercurius et Philologia - Martianus van Capella
Boethius
De Gloria Martyrium - Gregorius van Tours
Elucidarium - Honorius van Autun
Aethica - Tertulianus
Anticlaudanus - Alanus Insulis

Uitpluizend wat mij destijds interesseerde, weet ik mij nog te herinneren dat mijn interesse voor middeleeuwse Christelijke geschriften voornamelijk was ingegeven door de onuitwisbare indruk die de Vlaamse Primitieven op mij hadden gemaakt tijdens bezoeken aan Brugge en Gent. Het waren voornamelijk Jan van Eyck en de jongere Petrus Christus die mijn vurige enthousiasme opwekten.

Ik ben dat nu allemaal vergeten, dat obsessieve zoeken naar andere werelden. Waarschijnlijk ben ik nu tevreden met de wereld waarin ik leef. Dat had ik mij destijds nooit kunnen voorstellen.

No comments: