Monday, August 26, 2013

Immersie 33

Enige denkfouten van derden:
Ik denk niet, dat een representatie die meer lijkt op datgene wat wordt gerepresenteerd, meer immersie oplevert dan een representatie die niet lijkt op datgene wat wordt gerepresenteerd. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden 3d-films aantoonbaar meer immersie moeten opleveren dan 2d-films. Of een film meer dan een boek.(er zijn veel meer argumenten voor deze stelling te poneren)
Ik denk niet dat er  een verschil in mate van representatie bij uiteenlopende media bestaat, dus dat de representatieve waarde (??) van een realistisch schilderij groter is dan die van een muziekstuk van Beethoven.
Ik denk niet dat je 'een beetje' kunt geloven in een representatie. Je gelooft er in of niet. Ik denk niet dat 'geloven' ("belief") in een representatie relevant is voor een goed begrip van immersie. Ik denk dat een andere begrippenreeks meer soelaas biedt. Als je het begrip 'geloof' gaat gebruiken om de effectiviteit en mechanismen van immersie te meten of te begrijpen, kom je immers onoverkomelijke problemen tegen, zoals: hoe kun je je geloof in de werkelijkheid opgeven voor een bewezen gefingeerde representatie? Is dat voorstelbaar? (nee)
Ik denk niet, dat zeker weten dat een representatie echt is, relevante informatie oplevert voor begrip over de mechanismen achter immersie. Ik denk, dat er in dat geval geen sprake is van immersie, omdat het zeker weten, dat de representatie niet echt is, van beslissend belang is voor immersie.
Ik denk niet, dat non-lineaire verhaallijnen, of multi-lineaire verhaallijnen, zoals in computerspellen, waarbij de speler zelf de verhaallijn kan bepalen binnen de restricties van het spel, als tegengesteld aan lineaire verhaallijnen zoals films of boeken, meer immersie opleveren.
Ik denk, dat het begrip 'interactie' als verbindende factor tussen een speler en een spel met een niet lineaire verhaallijn, veel te beperkt is, om de mechanismen achter immersie te kunnen begrijpen. Men zou zich minstens moeten bedienen van de begrippen 'communicatie', 'interactie' en 'intersubjectiviteit'. Naar mijn idee ligt het mechanisme achter immersie veeleer achter het begrip 'intersubjectiviteit', en niet achter 'geloof', interactie' of  'volledigheid in representatie'.
Ik denk, dat als een representatie meer op de werkelijkheid lijkt, met name in het geval van de positie van de gebruiker van het medium en zijn rol in of ten opzichte van de representatie, dat dan de immersie wordt gecompromitteerd. Er zijn veel aanwijzingen die die stelling ondersteunen.
Daarom wordt de realistische kwaliteit van een representatie altijd, terecht, opgeofferd om de intersubjectiviteit te vergroten. Interactie is een manier om de werkelijkheidszin van een representatie op te offeren ten behoeve van intersubjectiviteit. Het is een 'defect' in de representatie, moedwillig ingebracht. Dergelijke defecten vindt men in alle representatieve media. Men noemt ze ook de specifieke 'taal van het medium', die je als maker van mediale objecten moet leren kennen en gebruiken. 
Interactie staat in dienst van intersubjectiviteit (en niet van de representatie, integendeel) en je zou kunnen zeggen dat immersie een psychische of morele toestand is, die voortkomt uit confrontaties met mediale intersubjectiviteit. Een dergelijke toestand heeft niets met geloof te maken of met het vrijwillig opgeven van het geloof in de bewijsbaar juiste of waarneembare werkelijkheid en identiteit, ten faveure van een gerepresenteerde werkelijkheid en identiteit.
Je zou in eerste instantie, terecht, kunnen opmerken dat intersubjectiviteit een bepaalde hoge vorm van contact tussen twee subjecten is. Hoe kan je intersubjectiviteit met een representatie, dus een object, verkrijgen? Dat is een terechte vraag, en mijn antwoord ligt besloten in een 'God'-notie. Als je gebruik maakt van een representatie weet je dat die intentioneel door iemand is gemaakt. Er bestaan geen niet-intentionele representaties. Dat betekent dat die intentionaliteit subjectief is, zij het in bepaalde, beperkte, lengte en binnen de restricties van het medium en het begrip van dat medium bij de  persoon die de representatie heeft vervaardigd. Die persoon is 'God', in de gerepresenteerde wereld.

No comments: