Thursday, September 07, 2006

Rob van Gerwen on Computer Art:

The ‘beginnings’ of our art practice need not have been instantaneous, they may have taken up a period of time, as indeed they have, involving a slow process reaching from 15th century secularisation of art (Giotto) through the 18th century rise of philosophical aesthetics (Batteux, and Baumgarten). Also, art may be finite. In fact, some theorists have argued that the times of art as art were over. Hegel, at the beginning of the 19th century, argued that both religion and, even more so, philosophy were better means for us to get to grips with reality. And Arthur Danto, more recently, argued that with Warhol’s Brillo Boxes art has become philosophy. These ‘endings’ depend on particular conceptions of art which are, rather debatable. But one might argue that with the advent of computer art (i.e. art without a creative human intention at its basis) our concept of art must be changed so profoundly as to become different altogether.
Rob van Gerwen

Giacomo answers:
Na de opkomst van de fotografie als autonoom en geengageerd medium ontstond de discussie of geschilderde kunst niet verouderd was. Dit bleek niet het geval. Misschien ontstaat na de opkomst van computerkunst als autonoom kunstzinnig medium eenzelfde discussie. Ik denk het echter niet, omdat, in tegenstelling tot fotografie en beeldende kunst, computerkunst als kunst zonder creatieve menselijke intentionaliteit, juist datgene wat in de traditionele creatieve media de existentiele drijfveer is, (intentionaliteit en betekenislading) moet missen. Dat betekent dat in niet-intentionele computerkunst slechts een esthetisch element aanwezig is. Ik denk dat ons concept van computerkunst zal veranderen, niet die van kunst, zodat zij naadloos onderdeel gaat worden van de traditionele beeldende kunst.
Giacomo di Lindini

No comments: