Sunday, April 03, 2011

Immersie 18

Hoe kun je bepalen wat een representatie, of mimesis, is? Ik denk, dat de definities van deze begrippen in relatie tot de huidige technologische ontwikkelingen problematischer worden.
Bijvoorbeeld: een representatie is een verwijzing naar iets door iets anders te laten zien, te representeren. (mimesis staat in tegenstelling tot diegesis, waarbij naar iets wordt verwezen door te vertellen..)
Maar als je naar de televisie kijkt, naar een wekelijkse live uitzending van het gesprek met de minister president, is dat dan een representatie? Nee, het is alleen een andere manier van kijken naar iets dat op dat moment werkelijk gebeurt. De politicus representeert zichzelf niet, want hij is zichzelf.
Als dat de conclusie is, dan kom je in de problemen, want dan is de live uitzending geen representatie maar een waarneming, maar de herhaling van de uitzending de volgende dag is wel een representatie en geen waarneming... wat is dan het verschil? Kun je bij de ene wel in een staat van immersie geraken en bij de andere niet?

1 comment:

Alex said...

Ik moet zeggen dat ik steeds meer neig naar een begrip van immersie waarin de dichotomie realiteit - representatie zoals deze nu bestaat vervalt. Dat haalt natuurlijk weer veel andere problemen in huis.

Ik denk dat postmoderne theorie ons hier wel kan helpen. Ik denk nu in eerste instantie aan Deleuze en Guattari, maar ben nog aan het uitzoeken wat we hier precies mee kunnen.