Monday, January 18, 2010

Immersie 2

(zie Immersie 1)
Sowieso vraag ik mij af, of immersie een eigenschap is van het medium of van de gebruiker van het medium. Als het juist is, dat immersie ook plaats kan vinden als je wegdroomt bij het fietsen, dus zonder dat een representatief medium wordt gebruikt, dan is immersie hetzelfde als 'verbeelding', of 'fantasie', en is een representatiemedium alleen maar een aanleiding of een stimulans om de verbeelding te gebruiken, of te sturen. Dit is volgens mij de gedachte die Kendall Walton aanhangt. Hij stelt dat de representatieve media slechts 'props' zijn bij de verbeelding van de gebruiker. In dat geval staat het gehele begrip 'immersie' op losse schroeven. Het is dan immers onzin om te spreken van de immersieve kwaliteiten van een film of een schilderij, omdat immersie slechts betrekking heeft op de gebruiker. Je kunt wel zeggen dat een representatief kunstwerk immersie stimuleert, maar dat is hetzelfde als stellen dat het de verbeelding stimuleert.

Kun je 'verbeelding' definieren als: 'vrijwillig je omgeving en identiteit tijdelijk verruilen voor een gefantaseerde omgeving en identiteit'?

2 comments:

Alex Reuneker said...

Ik heb zo'n twee jaar geleden inderdaad een artikel gelezen waarin werd beweerd dat kinderen die een rollenspel spelen (jij bent de moeder, dan ben ik de vader) de ultieme vorm/mate van immersie hebben gevonden. Ik zal het artikel eens voor je opzoeken... je bent het er vast niet mee eens;-)

Giacomo di Lindini said...

Zeer nieuwsgierig. Misschien was het wel een artikel van Kendall Walton.